Week 1 - Reisverslag uit Mora, Zweden van Annelies & Peter Evegroen - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Mora, Zweden van Annelies & Peter Evegroen - WaarBenJij.nu

Week 1

Door: Peter en Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies & Peter

10 Juni 2010 | Zweden, Mora

Dag 1

Net vertrokken om de camper op te halen en ja hoor helemaal vast op de A2. De A2 geheel afgesloten. Dat is even een probleem als je op een Tomtom rijdt want hoe moet je dan naar Kesteren. Een dergelijk apparaat blijft het liefst via U-bochten terug dwingen naar de A2. Gelukkig hebben toch nog ergens een gewone autokaart van NL. Dus het er maar gelijk even van genomen en geheel toeristisch naar die Camperverhuurder gereden. Keurige lui. Beginnen wel allerlei verhalen allerlei moeilijke en licht aangezette verhalen af te steken over mogelijke schade gevallen en wat dat ons allemaal wel niet zelf ook kan gaan kosten. En waarom we nou zo ver moeten. Waarschijnlijker hebben ze liever dat we 4 weken op de Veluwe gaan staan met de camper en elke dag de ramen wassen en de vloeren boenen. Nou ja, ze maken natuurlijk ook heel wat mee met al die huurders. De eerste dag is toch nog ergens in de buurt van Osnabruck geëindigd. Duitse camping in een heuvelachtig terrein alles was in ordnung. Naast de camping gegeten in Braziliaanse sferen. Een beetje aan het einde van de avond was er nog een optreden. Een schaargeklede jongedame en een in gouden broek geklede jonge man lieten even zien hoe de samba in elkaar zit. Ondanks herhaalde pogingen kregen ze onze zuiderburen niet de dans vloer op. Misschien maar beter ook. Overigens nog wel even de polonaise gelopen door het restaurant. Wij Nederlanders hebben daar niet het alleen recht op.

Dag 2

Vandaag veel kilometers gemaakt. Op de Duitse autobanen kun je goed doorkachelen. Veel files in de tegengestelde richting. Duitsers die na een lang weekend vrij weer naar huis gaan. We nemen de pont in Puttgarden en bereiken Denemarken. Weer een grens verlegd stellen we beiden vast. Mooi landschap. Licht glooiende groene heuvels hier en daar gemarkeerd door een veld vol met geel bloeiend lijnzaad. Uiteindelijk rijden te lang door en bereiken pas in de avond Kopenhagen. We kiezen voor een stadscamping. Deze camping blijkt niet veel anders dan een met dranghekken afgezette parkeerplaats bij een groot nieuw winkelcentrum. Om de sfeer te verhogen is er juist die avond direct naast de camping een voorstelling van monstertrucks en ander auto- en motorstunts. Maar de camping baas is een relaxte vijftiger die een aantal goede tips heeft voor het vervolg van onze reis. Wij gaan maar wat eten in Kopenhagen. Typisch een stad die zich ook trendy wil profileren. Allerlei minimalistisch maar stijlvolle oplossingen om de openbare ruimtes te gebruiken en oud historisch industrieel erfgoed te her gebruiken. Mooie stad. We lopen nog even langs het Tivolipark. Wij Hollanders denken dat elke kermis gratis toegankelijk is maar dat is natuurlijk niet zo. Gezien de toegangsprijs en de korte tijd dat het park nog open is besluiten we om maar lekker terug naar de camper te gaan. We zijn moe.

Dag 3

Regen, regen harde regen de hele dag. Aanvankelijk hadden we plannen om ‘s morgens nog in Kopenhagen te gaan rondtoeren op de fietsen. Maar gezien het weer zien daar vanaf. We wurmen ons door de spits van Kopenhagen uit en zetten rijden door naar Helsinger waar het veer nemen naar Helsingborg, Zweden. Gezien het weer besluiten we gewoon lekker door te rijden. De route loopt door prachtig heuvelachtig bosrijk gebied. We gaan van de snelweg E4 af en nemen de landelijke R1. Ik eet het lekkerste broodje gerookte zalm dat ik tot nu ooit heb gegeten bij een rokerij onderweg. We passeren lieve dorpjes. Schoon, vriendelijk en wat een ruimte. Daar zullen de Zweden zelf misschien wel anders over denken. Overal de leuke typisch Zweedse (2e) huizen. De huizen zijn allemaal van hout en geschilderd in zuurstokachtige kleuren. Veel van dat typische donkerrood en hier en daar een zacht lichtgrijs huis. Vrolijk gezicht. Heb je ook wel nodig met al die regen want regenen doet het de hele dag en niet te zuinig. We overnachten op een camping in Granna aan een groot meer.
’s Avonds breekt de zon door. Dat is veelbelovend.

Dag 4

De volgende dag reden we secundair aan de snelweg verder op R50 lang het enorme Vattern meer. Al gauw de eerste stop in een plaatsje om daar even over de markt te lopen die daar toevallig die dag is. Annelies past even een echte Zweedse blouse maar waarschijnlijk vallen die beter bij echte Zweedse dames die alleen maar knäckebröd eten. We vervolgen de weg bezoeken een vissersplaatsje en rijden door een mooi natuurgebied waar we lunchen op een plek met een magnifiek uitzicht over het meer. Na de lunch draaien naar het oosten. Er moeten nog kilometers worden gemaakt. We vermijden ook nu de snelweg. Telkens passeren we zodoende leuke plaatsjes. Hier en daar stoppen om het een en ander even te bekijken. Net voor Stockholm moeten we toch weer de snelweg op en meteen kunnen we aansluiten in de file. Het valt mee. Redelijk op tijd bereiken de Campercamping in Stockholm. Een stoffige camping van gravel en asfalt onder een drukke brug maar slecht op 3 minuten van het centrum van Stockholm. Dat is fijn voor morgen als we de stad in gaan.

Dag 5.

Fietsen van de drager af en wegwezen. Het zonnetje schijnt lekker. We rijden langs één van de vele kades richting Gamla Stan. De oude stad. Prachtige gebouwen zoals de Rikstag en de grote kerk waar volgende week de trouwerij van de Zweedse kroonprinses wordt voltrokken. We fietsen richting centrum. Veel winkels en nog meer mensen. Hier houden we niet van en koersen naar het eiland Djurgarden. We gebruiken een lunch op een idyllisch binnenplaatsje. Na de lunch fietsen we het eiland rond. Een groene oase gewoon onderdeel van de stad. We bezoeken een prachtig en tuinencomplex. De zweden zitten hier gezamenlijk wijn te drinken en te picknicken in het gras onder de meest prachtige bomen. We fietsen nog naar een ander stadsdeel gelegen op het eiland Skeppsholmen en het er tegen aan gelegen Kastellholmen. We genieten van een drankje op een van de leuke terrasjes. Vrachtauto’s’ vol met feestende jongeren op vrachtauto’s rijden voorbij. Annelies gaat een gesprek aan met een Zweedse dame over waar al dit feestgedruis mee te maken heeft. De vrouw verteld dat de jongeren net allemaal klaar zijn met de middelbare school en daar feestelijk afscheid van mogen nemen. Daarna verteld over de trouwplannen van haar koningshuis volgende week. Ze is goed ingevoerd in de Europese koningshuizen. Ze is al driemaal in Nederland geweest, een keer naar Amsterdam en een keer naar Rotterdam. Waar ze de derde keer heeft uitgehangen verteld ze er niet bij. O ja, de Keukenhof. Morgen wordt weer een rijdag.

Dag 6

Vandaag weer een rijdag. We rijden door prachtig glooiend landschap met lieflijke huisjes. De natuur is prachtig groen. Het zachte groen in combinatie met de zoete kleuren van de Zweedse buitenhuizen geven het idee dat we in een pasteltekening rondtoeren. Toen we vanmorgen vertrokken was het nog bewolkt maar in de loop van de dag trekt het helemaal open . Onderweg inkopen gedaan bij de Lidl. Zweedse gehaktballetjes en diverse potjes haring in marinade gekocht. Ook schaffen voor een week zweeds internet te goed aan zodat we iedereen op de hoogte kunnen houden. Op deze blog staan enkele foto’s maar op http://picasaweb.google.com/anneliespeter staan er veel meer. We hebben inmiddels al 1900 km afgelegd en krijgen nog niet het gevoel dat we al heel noordelijk zitten. Het is wel lang licht. We eindigen in Mora aan het Siljan, een van de vele prachtige Zweedse meren. Wandelen nog wat door het dorp en gaan terug naar de camper voor een wijntje een boekje en dan slapen.

Dag 7

Een rijdag van Mora naar Jokkmokk. Mooie rit door een ruwer wordend landschap. De eerste rendieren gezien. Mooie dieren die een zekere rust uitstralen. Idealiseren doe je snel in de vakantie een Hollandse koe straalt ook niets anders dan rust uit. In de middag overschrijden we de poolcirkel. Een restaurant annex souvenirshop geeft aan dat we nu toch echt in het noordpoolgebied zijn. Voor een gering bedrag kan je daar een certificaat kopen om het bij thuiskomst te kunnen bewijzen. Deze stukken zijn dus inmiddels ook in ons bezit. Borden langs de weg geven aan dat we uit moeten kijken dat we geen beren doodrijden. Dat is nog eens wat anders dan een lullig hertje. We zien vaak het Zweedse woord Gamla staan. Annelies bedenkt dat dit vertaald in het Nederlands “oud” betekent en dat het Nederlandse woord gammel daar weer van af is geleid. Nou zo voelen we ons dus na weer een hele dag toeren. Morgen nemen we rust.

• 10 Juni 2010 - 18:02

Joke:

Hallo zo te lezen vermaken jullie je prima net vanmiddag met andre over gehad dat we nog niks gehoord hadden van jullie op de email .Wat Peter allemaal schrijft is het wel een mooie reis .hier is het slecht weer en veel regen wel benauwd .Nu nog heel veel reis plezier en voorzichtig op de weg groetjes van ons

• 10 Juni 2010 - 18:54

André:

Heel grappig verslag van de eerste dagen. Wel jammer van al die regen...Het wordt vast snel veel beter. VVD en PVV wonnen hier de verkiezingen..Hoe erg kan het worden..? Kromme tenen alom. wilders gooit nu al zijn bezwaren overboord. Nu hijzelf nog. Sorrie, jullie zijn er nu wekenlang uit.We zijn jaloers. Praise the lord. Geniet en maak mooie foto's. Take care
    groeten ook van Theo die nu geheel uitgeblust is van de verkiezingen.
    André

• 11 Juni 2010 - 14:03

Kees Bal:

mooie foto,s peet,leuk hoor om het zo mee te beleven, lijkt net of we er bij zijn en bevalt het camperleven? Nog veel plezier, dikke kus de balletjes.

• 12 Juni 2010 - 13:04

Barbara:

Hoi mam en peet,
    Ik heb skype geinstalleerd dus dat werkt weer. Vandaag en vanavond ben ik alleen niet online want ik ga naar de stad voor hotwater. We waren gisteravond bij lilian dus daarom niet te bereiken. Heel veel plezier en we horen jullie gauw.
    Dikke kussen van het thuisfront