Week 4 - Reisverslag uit Hirtshals, Denemarken van Annelies & Peter Evegroen - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Hirtshals, Denemarken van Annelies & Peter Evegroen - WaarBenJij.nu

Week 4

Door: Peter en Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies & Peter

26 Juni 2010 | Denemarken, Hirtshals

Dag 22

De laatste dag in Noorwegen. Enigszins onverwacht want we hadden geen tickets gereserveerd voor een overtocht naar Denemarken. Maar toch na een rit langs prachtige watervallen , koude hoogvlakten en een laatste stukje weg langs een Fjord arriveren we net voor 5 uur in Christiansand en sluiten maar is aan een rij auto’s die daar staat in de hoop om er achter te komen hoe we aan ticket komen. Vervolgens vraagt een ferry medewerker; willen jullie nog met dat schip mee hij vertrekt over een halfuur. Daar hoefden we niet lang over na te denken. Het afscheid van Noorwegen en een welkom voor Denemarken. De boottocht duurt een uurtje of 3. Een luxe schip met alles er op er aan. Eten, drinken en natuurlijk een taxfree winkel waar de Denen en Noren flinke hoeveelheden alcohol inkopen tegen naar Noorse maatstaven gerekend zeer lage prijzen. Zelf gooien we onze laatste Noorse kronen er tegenaan. Vlak in de buurt vinden we een camping en zitten nu gezellig aan de neut te bedenken hoe we morgen de route door Denemarken eens zullen gaan rijden.

Dag 23

Denemarken, Jutland. We hebben er voor gekozen om langs de westkust naar beneden te rijden. Na een aantal weken steile bergen en rotsen nu vergezichten, groene heuvels met grasland en vee, akkers met wapperend graan en hier en daar een klein bos. Hier voelen we ons mee verbonden. Dit kennen we. Niet al te veel foto’s vandaag. Veel minder oh en ah momenten. Maar wat een heerlijk ritje. Mooie wegen. We rijden niet via snelwegen maar de 2 baans wegen zijn prima. Lekker breed en af en toe zelfs een stukje rechte weg. We hebben inmiddels ruim 7000 km op de teller staan. Op de Noorse wegen moet je volledig geconcentreerd blijven rijden ze zijn smal en achter iedere haarspeld met overhangende rotsformatie kan wel weer een vrachtwagen met oplegger opdoemen. Dat is hier anders.
Het weer is net als in Nederland lekker zonnig. We zijn geëindigd op een mooie camping. Nog even hebben we er over getwijfeld hier nog een dag te gaan fietsen maar het kompas is al gezet op Nederland. We gaan morgen weer een weliswaar kleiner stukje afzakken richting huis.

Dag 24

Na een paar uurtjes rijden is het tijd voor de lunch. Annelies bedenkt dat we gaan lunchen op het Deense waddeneiland Romo. We zijn die dag niet meer van dat eiland afgekomen. Een echt waddeneiland met bossen, duinen, rietgorzen en een breed strand. We kunnen zo met de camper het strand op rijden tot 25 meter van de vloedlijn. Het zand is op de een af andere manier heel fijn en compact. De banden zakken er niet in weg. Het strand staat vol met auto;s mensen zitten naast hun auto te genieten in het zonnetje. Ik moet er normaal eigenlijk niet aan denken al dat blikwerk op het strand maar hier is het zo breed en ruim dat het niet eens zo stoort. Genieten dus. Stoelen naar buiten, zwembroek aan en even een duik genomen in zee. Pas laat in de avond gaan we van het strand af op zoek naar een camping,

Dag 25.

Vandaag ongeveer een 400 km gereden. Het was nog maar 50 km Denemarken voor we Duitsland bereikte. We zijn doorgereden naar Denekamp en staan nu net over de Duitse grens op camping Dennenlust. In ieder geval klinkt Denekamp nog een beetje Deens voor de rest is het erg Nederlands, geen toiletpapier bij het sanitair zelfs voor warm afwaswater moet je 50 cent in de automaat doen en de hele camping kleurt oranje. Het schijnt dat we toch wel iets gemist hebben

Epiloog.

We zijn weer thuis. Woensdagavond thuisgekomen. We zijn in één keer door Duitsland gereden. Het Duitse vlagvertoon deed ons "verlangen" naar een Oranje gekleurde Nederlandse camping en die was niet moeilijk die te vinden in Denekamp. Zweden was niet saai. Stockholm is een van de mooiste zo niet de mooiste stad van Europa. In Lapland is de folklore vooral te vinden in de musea. Noorwegen overtreft alle verwachtingen. Het extreme gebied rond de Noordkaap is indrukwekkend. Daarna het ene na het andere prachtige gebied. Puur. Geen pretparksferen, geen of weinig horeca natuur daar gaat het hier om. Overal functionele campings met voorzieningen die aansluiten bij de soms barre weeromstandigheden. Wat betekent volledig geoutilleerde keukens, goed sanitair vaak bestaand uit een volledig ingerichte badkamer met alles er op en eraan. Maar de receptionist is er vaak niet. Het moto is zoek een geschikte plek we komen vanzelf een keer langs om af re rekenen. Denemarken is leuk en lief maar niet spectaculair op het Deense Waddeneiland Romo na. Uiteraard met betrekking tot wat wij ervan hebben gezien. We hebben 8500 km gereden en dat gaat in Scandinavië uitsluitend over smalle tweebaanswegen. Dit moet niet worden onderschat want de afstand blijft wat hij is. Het was vaak meer een expeditie geweest dan een vakantie maar meer dan de moeite waard. We zijn er wel wat vermoeid van en nemen het er nog even van in de Nederlandse benauwde warmte. De camper was perfect voor deze reis maar het is niet de droomwens om na het pensioen er zelf één te mogen bezitten. Iedere reis stelt zijn eigen eisen aan de wijze van verplaatsen en overnachten. In heel Scandinavië kan je overigens ook leuke blokhutten huren met alles er op en er aan. Het zit er op. Wat zal de volgende bestemming worden?

Tot ziens.

• 26 Juni 2010 - 23:15

André:

Het leven gaat er nu geheel anders uitzien! Ik zie net dat zelfs in Denemarken de temperaturen zomers worden! Tot 30 graden de komende dagen. Net als hier trouwens.
    Plezier en genot
    André

• 30 Juni 2010 - 22:40

André:

Welkom terug in het warm-oranje kikkerland waar we genieten van een hete kabinetloze crisis-zomer. Een kwartfinale is alles wat telt....
    CU