Week 3 - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van Annelies & Peter Evegroen - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van Annelies & Peter Evegroen - WaarBenJij.nu

Week 3

Door: Peter en Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies & Peter

23 Juni 2010 | Noorwegen, Geiranger

Dag 15

Gisteravond ergens wild gekampeerd. Daarna een mooie rit langs fjorden. We zien de flora veranderen. De bomen worden groter, minder rotsig en meer groen. Ik zal niet langer in details treden maar als je iedere 500 m wel een waterval of snelstromende rivier ziet langskomen blijf je je verbazen over al die schoonheid. We eindigen weer op een viscamping. Ik ga nog wat vissen. Er staat nog een Nederlandse man te hengelen. Ik vang in een uurtje ongeveer 12 koolvissen. Inwerpen en raak. Ik ben blij met mijn visvriend want die heeft een schepnet en een tang om doorgeslikte haken te kunnen verwijderen. Ik blijf natuurlijk een amateur. Hoewel ik wel ongeveer het dubbele aan vis ving.

Dag 16

Een lange rit richting Trontheim. Het weer wordt wat grijzer en het regent zo af en toe. Bossen en nog eens bossen. We stoppen bij een toeristische attractie. Een zalmentrap. Een stelsel van beltonenbakken die het mogelijk moet maken om zalmen de tocht landinwaarts te laten maken nu de rivier door een dam is afgesloten. Die dam is voorzien van een turbine en wekt hiermee voldoende stroom op voor wel 85000 huishoudens. Niet indrukwekkend overigens geen vis te zien natuurlijk. Ja, uiteindelijk in een aquarium. Echt een flauwe toeristische belevenis. Het is een lange rijdag. Uiteindelijk eindigen we op een camping ergens aan een fjord waar geen bal aan is.

Dag 17

Prachtige rit maar we zijn vermoeid. Het is vandaag echt slecht weer. Grijs en regenachtig. Later in de middag zien we de zon nog wel even. Wij zijn ons bewust van het feit dat we in Noorwegen zijn maar we snakken na de relatieve kou van het noorden naar een paar dagen met een warm zonnetje. Overigens doet niets af aan oneindige schoonheid van dit land. We eindigen op een leuke camping wederom geen functionerende internetverbinding maar wel wasmachines en dat is ook fijn. We stoppen er wat eerder mee vandaag. Allebei zijn we wat moe. We koken maar weer is uitgebreid aardappelen met groenten en een bal gehakt. Niemand vindt dat vreemd hier op de camping want 90 % van de gasten is Nederlander. Allemaal 20 kilo aardappelen meegenomen en eten ook elke dag gehaktballen.

Dag 18
Vanmorgen uitgeslapen. Als we wakker worden staat er al een lekker zonnetje. We staan op een leuke camping bij Ardalsnes. We vertrekken pas tegen elfen voor de rit over de trolligstenroute. Prachtige watervallen en vergezichten.Via een adembenemende klim met vele haarspeldbochten naar de top van de waterval. Een geweldig uitzicht. De laatst toevoegde foto’s zeggen meer dan woorden. Wij waren er stil van. De dag eindigt met een afdaling naar de Geirangerfjord. De afdaling had niet langer moeten duren want de koppeling van de camper is niet te best en begint te stinken van al het gerem op de motor. In de fjord liggen drie enorme luxe passagiersschepen die vroeg in de avond met loeiende scheepstoeter en vuurwerk de fjord verlaten. Mooie camping met internet. Om de vijf minuten moet ik de verbinding laten herstellen maar we zijn weer even online

Dag 19, 20, 21

We zijn nu toch wel een beetje door Noorwegen heen voor ons gevoel dan. Maar dan komen we weer op hoogten met sneeuw en prachtige vergezichten. Elke foto is een kalenderplaatje en kunnen we niet stoppen met fotograferen.
We vervolgen onze route over mooie wegen die door bossen, hoogvlakten en langs watervallen leiden. Hierna hoef je in geen enkel land meer naar een waterval te klimmen. Ze kunnen er niet aan tippen, zoveel water vind je verder in Europa niet meer, in Australië trouwens ook niet.
Het weer is de laatste dag echt wat minder. Grijzig en nat. We eindigen op een aardige camping na een rit langs mooie fjorden. Inmiddels hebben er ruim 6500 km opzitten. We rijden nu nog in 2 dagen naar Kristiansand en nemen dan de boot naar Denemarken. We hebben genoeg fjorden en watervallen gezien voor eventjes en zien uit naar Denemarken.
Overigens, zijn er nog wel mensen in Nederland er rijden er hier ongelooflijk veel rond. Het schijnt dat 30% van de toeristen Nederlander is op het moment, bizar

• 23 Juni 2010 - 21:03

André:

Mooi realistisch verslag . Alsof ik er bij ben. Beetje jammmer van zo véél frisheid. Wel Supergezond daar. Frisse Vis, Frisse lucht en Fris water. Ik ga nu even de foto's zien. Hier is de echte zomer begonnen ! 23 graden morgen.
    geniet en plezier
    ciao André

• 25 Juni 2010 - 07:33

Barbara:

Weer een leuk verslag. Ook erg mooie foto's. Hoop dat jullie de laatste week nog van mooi weer kunnen genieten. Hier wordt het de hele week rond de 25 graden. Dus wij zullen ons ook niet vervelen. Ga nu mijn tas inpakken voor concert at sea. Nog heel veel plezier en tot volgende week. Dikke Kus van ons allemaal