Bendigo en Wangaratta - Reisverslag uit Wangaratta, Australië van Annelies & Peter Evegroen - WaarBenJij.nu Bendigo en Wangaratta - Reisverslag uit Wangaratta, Australië van Annelies & Peter Evegroen - WaarBenJij.nu

Bendigo en Wangaratta

Door: Peter en Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies & Peter

16 November 2009 | Australië, Wangaratta

Goudzoeken en Raderboten.

De afgelopen 2 dagen (16 en 17 nov.) door het landschap van Noord-Oost Victoria gereden. Grote gortdroge velden met veel schapen en ander vee. Leuke dorpjes waar de tijd een beetje stil is blijven staan. De eerste dag eindigt in Bendigo. Daar bezichtigen we een goedmijn. Australia is rijk aan allerlei mineralen. In Bendigo is veel goud uit de grond gehaald en het gebeurt nog steeds. We zakken met een lift tot een diepte van 61 meter. Een gids legt uit wat er door de jaren allemaal voor kwam kijken om het goud boven de grond te krijgen. Vooral in de begin dagen rond 1950 was dat voor de mijnwerkers geen pretje. Gemiddeld stierven de mijnwerkers al rond hun veertigste jaar vanwege stoflongen. De technieken zijn natuurlijk gaandeweg verbetert maar het is ongelofelijk onder welke omstandigheden deze mensen hebben gewerkt. Helaas hebben we geen goud gevonden. Dan maar terug naar de camping. Heerlijk het zwembad ingedoken. De hitte is groot voor de tijd van het jaar. De Aussies klagen dat de hitte dit jaar vroeg is. Vandaag hebben zo'n 280 km afgelegd en op de Murray River gevaren op een raderboot. Prachtige belevenis. Er liggen diverse boten zzn een oude werf. De werf is opgetrokken uit ruwhout (rode gombomen) en hele boomstammen. Je waant je terug in de tijd. Na het varen moeten we nog wel een stuk rijden. We doen nog wat stadjes aan voor we de camping opzoeken. Het eerste wat we doen op de camping? Inderdaad, een duik in het zwembad. Morgen gaan we door naar de Great Alpine Road. Alles is hier inderdaad graet. See you later mate!

• 16 November 2009 - 11:40

André:

Wat gaan de dagen snel bij jullie! Hier is zojuist de 16e nov. begonnen terwijl jullie al de 17e achter de rug zouden hebben!!??
    Fijn dat het goed gaat en spannend en mooi is.
    Ga zo door!!

• 16 November 2009 - 17:04

Els De Groot:

Hoi Peter en Annelies, wat een belevenis jullie reis, zeg! Erg leuk om de verhalen te lezen! We missen je natuurlijk, Peter, op de tekenclub.
    Nog heel veel plezier,
    groetjes, Els

• 19 November 2009 - 18:25

Saskia:

Wat onwijs leuk om jullie reisverslagen te lezen en wat een mooie foto's!!! Veel plezier nog verder en take care!! liefs, Sas